söndag, juli 11, 2010

Ett löfte om en njutbar sommar

Kan det vara så att saker och ting börjar lugna ner sig? Jo, min själ, det kan det. I veckan lämnade jag över mitt gamla jobb (eller merparten av det - jag är fortfarande inblandad på vissa, extremt begränsade områden) till den som tagit på sig uppdraget, och om en vecka har jag semester från mitt "riktiga" jobb. Min käke, som haft ett par tunga två veckor efter en tandlagning som tog fel och slog rejält på en ansiktsnerv (upplevelsen kan sammanfattas med orden "aj som f*n", och är inget jag unnar min värsta fiende, hade jag haft någon) börjar så smått läkas. Det är dags att börja slappna av. Relaxa. Smell the roses. Jag gör så gott jag kan. Under tiden har jag (försiktigt, givetvis) satt tänderna i några sommarböcker: två ljudböcker och två i pappersform.

För research, och för att jag ibland är underligt morbid, lyssnar jag till exempel på "I huvudet på en seriemördare" av Sven Å Christianson. Ämnet är inte särskilt uppmuntrande, men det är intressant och berättarrösten är ljuvligt trygg och skön, vilket jag lärt mig att uppskatta efter att samtidigt ha måst lyssna på "Hanteringen av odöda", av John Ajvide Lindqvist. Intet ont om boken. På sistone har jag börjat nosa mig tillbaka till skräckgenren (efter en ohyggligt lång frånvaro), och John är en sådan författare som jag av någon anledning haft höga förväntningar på, och som faktiskt också lyckas leva upp till dem. Men herregud vilken läsarröst människan har! Visserligen kan jag finna en viss poäng i att man håller sig lugn när man läser upp en skräckhistoria, och det behöver inte vara en Ernst Hugo Järegård i högform för att jag ska tycka att det är lyssnarvänligt - men jag tycker heller inte att man ska lägga det på en sådan nivå att Fröken Ur framstår som suggestiv i jämförelse. Stackars John låter som om han tvingats läsa upp dagens sjöväderprognos. Det. Blir. Inte. Roligt.

I bokform läser jag Sex with Kings, om kungliga älskarinnor genom tiderna. Finns inte så mycket att säga där, förutom att det inte kan ha varit lätt för kvinnorna, alla gånger. Sedan, enligt gammal, god sommartradition (sommar = engelska deckare), har jag också plockat upp P.D. James senaste bok, Patienten. Det var längesedan jag läste något av denna pusseldeckarens okrönta drottning, och efter att ha plöjt igenom de första 50 sidorna kan jag konstatera två saker:

Upplägget är fräscht. Det vanliga är att deckarförfattaren börjar med mordet, och sedan använder vissa beprövade grepp för att föra handlingen framåt, genom att låta hjälten själv sköta berättandet, alternativt med invävda glimtar av mordoffrets berättelse inemellan. Vi ser det inte minst i Läckbergs romaner. P.D James däremot, låter oss följa mordoffret under dennes sista tid, och ger oss också ett litet hum om vad som rör sig i huvudena på de hon umgås med under den här perioden. För mig känns det här nytt och trevligt.

Tempot är förvirrande segt. Det är oändligt mycket information som vävs in hela tiden, och om allting, så otroligt många backstories och så mycket personbeskrivningar att man stundtals blir helt matt. Jag märker att jag har en tendens att skumma igenom sidorna när det blir alldeles för tjatigt (samt att jag tänker "Ska människan inte dö snart?"). En mindre erfaren författare skulle möjligen ha stupat på det här. P.D James är däremot en mästerlig författare, och klarar av att föra storyn framåt. När man kan hantverket, så kan man tillåta sig att bryta några regler utan att det gör något - och hon är verkligen en skicklig författare. Dessutom, eftersom det här är en engelsk pusseldeckare, och sådana ska vara lite trevligt småputtriga, har man överseende med det.

Så ser alltså min sommarläsning ut för ögonblicket. Själslig njutning på hög nivå. Inte helt fel.

1 kommentar:

Ahrvid Engholm sa...

(Vill gärna tipsa om detta. --AE)

FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2010

För elfte året i rad utlyser skrivargruppen SKRIVA, i samarbete med föreningen Novellmästarna och med stöd av Wela Förlag, Fantastiknovelltävlingen. Reglerna är enkla:

1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (s k ASCII; inga bifogade filer, t ex Word-filer) senast 1 sept till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com . Använd rubrik "tävlingsbidrag".
2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck. Man får skicka flera bidrag. Rekommenderad maxlängd 50 000 tecken (inkl blanksteg och skiljetecken). Språk svenska.
3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista.
4. Förstapris 1000 kr. Andrapris 300 kr. Tredjepris 200 kr. Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden.

SKRIVA är troligen den äldsta aktiva E-postlistan för novellförfattare, startad 1997. (För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org, med subject/ämnesrad: subscribe.) På SKRIVA diskuteras skrivande, fantastik, litteratur och kultur, man kan posta och kommentera noveller, eller tjattra med skrivintresserade. Novellmästarna är en ideell förening med syfte att främja novellkonsten.